Arbejdet på logistikcentret
Du er vigtig for, at vi når vores fælles mål om at blive danskernes førstevalg
Du er nemlig med til at sørge for, vi kan levere friske og nye varer til vores butikker og har stor betydning for, at vi får skabt kundeoplevelser, som giver kunderne lyst til at handle hos os igen.
Plukker
Som plukker hos Lidl bliver du sat ind i vores plukkeprincipper, og får en oplæring i hvordan varerne plukkes gennem vores system, Pick By Voice.
Systemet kører gennem et headset, der fortæller dig præcist hvad du skal plukke, hvilket gør selve plukkearbejdet nemmere. Plukningen kan foregå i mange af vores forskellige afdelinger på lageret så som: frost, frugt og grønt, køl og tørvarer. Plukningen forgår primært fra en plukketruck, hvilket du også vil blive lært grundigt op i at kunne køre og håndtere.
Derudover vil du bidrage til det tværfaglige samarbejde på lageret, deltage i diverse lageropgaver og være en del af rengøring og affaldshåndtering efter plukket.
Arbejdet kan også inkludere aften- og weekendarbejde i rul med øvrige kollegaer.
Truckfører
Som truckfører på lageret har man en alsidig hverdag med ansvar for varehåndtering, rengøring og diverse opgaver. De betjener rækketruck for at flytte varer effektivt så de står klar til plukkerne, sikrer korrekt lagerplads og temperatur i køl- og frostområder. Derudover håndterer de rengøring, affaldssortering og hjælper med modtagelse, pakning og forsendelse af ordrer. Truckføreren er en vigtig del af et tværfagligt team og bidrager til et positivt arbejdsmiljø.
Højautomatisk lager
På vores logistikcenter i Køge har vi et højautomatisk lager, der byder på flere forskellige spændende stillinger. Vores automatiske del består i, at paller modtages på et bånd, hvor vi har nogle kontrollanter, der hjælper med at tage imod pallerne. Herefter transporteres pallerne ind i en automatisk lagersilo direkte fra båndet og flyttes af robotter, og kaldes så ud igen efter behov. Når pallerne kaldes ud, så skal de depalleteres, altså pakkes ud i kasser. Dette foregår både automatisk, men også manuelt som en arbejdsfunktion.
Derefter køres produkterne på et bånd ud til en af de seks plukkestationer. Her findes stillingen som plukker ved anlægget, hvor der er mulighed for gode ergonomiske pluk, da kasserne kan ”skubbes” ud på pallen. En anden særlig stilling ved anlægget er under afdelingen ”MFS”, som står for alt den computertekniske drift af anlægget. Herunder er opgaver, som at skulle sikre, at de rigtige data kommer ind i systemet, samt sikre det rigtige flow af paller gennem anlægget. Yderligere vil der være en række vedligeholdsfunktioner knyttet til anlægget, da dele skal supporteres og vedligeholdes løbende.
Nysgerrig på at vide mere om vores højlager? Så kan du se en video af hvordan det fungerer her.
Varemodtagelse
Som lagermedarbejder i varemodtagelsen er dit vigtigste job at kontrollere de varer, der kommer ind på lageret. Der er muligheder inden for friskområderne som køl og frugt & grønt, hvor friskheden af varerne spiller en stor rolle for at sikre kunderne i butikkerne den bedste indkøbsoplevelse. Det er derfor dit job at sikre, at varerne overholder de forskellige krav, der er sat af vores indkøbsafdeling. Der vil også være mulighed for at arbejde med dokumentation fra leverandørerne, når varerne leveres. Derudover kan du understøtte med at indlagre varerne de rigtige steder, så de står tilgængeligt for plukkerne. Afhængigt af området, kan der være vareleveringer 5-7 dage pr. uge.
Returafdeling
Som lagermedarbejder i returafdelingen vil du være ansvarlig for korrekt sortering og håndtering af det butikkerne sender retur.
Afdelingen er delt op i to, hvor den ene del indebærer affalds- og pantsortering samt daglig håndtering af butikkernes returgods, der kan genanvendes samt artikler, der ikke længere er på kampagne. Der vil også være kørsel af truck for at rykke returpallerne til de rigtige steder på lageret. Der er også mulighed for at benytte klemmetruck for at flytte tungt retur fra butikkerne op i containere, så som bioaffald samt stabling og sortering af paller. Derudover vil du bidrage til det tværfaglige samarbejde på lageret, deltage i diverse lageropgaver og være en del af rengøring og affaldshåndtering. Arbejdet kan også inkludere weekendarbejde i rul med øvrige kollegaer, samt der er mulighed for både dags- og nattevagter.
Den anden del af returafdelingen består af nonfood, der sendes retur fra butikkerne. Her vil den primære opgave være at scanne ikke solgt nonfood ind, fordele dem efter artikler og pakke dem på paller, så de er klar til næste kampagne.
Kontormedarbejder
Som kontormedarbejder vil dit initiativ og din opmærksomhed på detaljer hjælpe med at levere transportydelser til vores butikker på en omkostningseffektiv måde.
Fra at holde os i overensstemmelse med lovgivningsstandarder til at producere KPI-rapporter, vil du spille en væsentlig rolle i at sikre, at vi kommer videre.
Du vil også dele din indsigt og støtte teamlederen og afdelingslederen i styringen af det daglige og i de administrative processer, samtidig med at du står over for tekniske udfordringer og holder alle dokumenter og regneark opdaterede.
At støtte alles succes er en vigtig del af, hvem vi er, så vi vil sørge for, at du har al den træning og vejledning, du skal bruge for at trives i din rolle og skubbe din karriere endnu længere hos os.
Der findes flere forskellige funktioner under kontorarbejde, for eksempel:
Varemodtagelseskontoret, hvis primære opgave er at tage imod chauffører fra leverandørerne og behandle de fragtbreve, der følger med samt bogføre modtagelserne ind i vores systemer. Derudover er der en lang række øvrige kontoropgaver forbundet med modtagelsen.
Vareplukkontoret, der har den primære opgave at sikrer, at butikkernes ordre kommer ud til plukkerne, så varerne står klar til at blive kørt ud til butikkerne.
Vareudgangskontoret, hvis primære opgave er at sikre booking af lastbiler til butiksleveringer samt planlægge ruterne så omkostningsbevidst som muligt. Der vil være direkte kontakt med vores chauføre, hvor papir og nøgler udleveres samt kan der være direkte kontakt med butikkerne omkring leveringerne. Her kan der også være aktivitet om natten som disponent i vareudgangskontoret.
Teamleder
Som teamleder hos Lidl vil du nyde en givende, spændende og udfordrende rolle, hvor motivation og træning af dit team vil være topprioritet for dig. Som teamleder sikrer du afdelingens udførelsen af de daglige arbejdsopgaver, herunder udarbejdelse af arbejdsplaner og planlægning af bemanding. Som teamleder vil du have ansvaret for følgende opgaver:
- Daglig ledelse og motivering af timelønnede medarbejdere.
- Ansvar for oplæring, ansættelser, afskedigelser og udviklingssamtaler mm.
- Løbende opfølgning på kvalitet, omkostninger samt produktivitet.
- Fokus på arbejdsmiljøregler og overholdelse af disse.
- Sikre en høj leveringssikkerhed til vores butikker gennem høj kvalitet i vareplukningen.
Afdelingsleder
Som afdelingsleder på lageret har du det overordnede ansvar for enten den operative drift eller for processerne forbundet med lageret, modtagelse og udlevering af varer. Du er dermed ansvarlig for den overordnede ledelse i afdelingen, herunder udvikling af medarbejderne samt opfølgning. Du vil have en række teamledere, der referer til dig, og du vil selv referere direkte til lagerchefen.
En del af dit arbejde vil stå i at sikre nøgletal og forbedringer af disse ved at følge op på og optimere vores processer. En stor del af dit arbejde vil også være at støtte op omkring teamlederne i deres daglige opgaver, samt træffe diverse beslutninger vedrørende den daglige drift. Som afdelingsleder vil du blive klædt godt på, så dine faglige kompetencer kan hjælpe hele afdelingen med at træffe de rigtige beslutninger.