Diversitet og inklusion
Vores fokus på mangfoldighed, samfund og miljø
Fra Arlington til Hong Kong er vi tilstede i mere end 30 lande. Vi taler over 21 sprog. Vi er over 376.000 mennesker verden over, som gør Lidl mulig hver dag. Og det er vores styrke: #teamlidl betyder mangfoldighed og mangfoldighed betyder styrke.
Det er vigtigt for os, at det giver mening at være en del af vores hold. Med attraktive medarbejdergoder og en virksomhedskultur, der er afhængig af tillid, mangfoldighed og plads til alle.
Vores forskellige personlige og kulturelle erfaringer og færdigheder, den enkeltes viden, vores fleksibilitet og vores vilje til at tage ansvar - ikke kun for vores kollegaer, kunder og samarbejdspartnere, men for samfundet som helhed og for miljøet - er nøglen til vores succes som virksomhed.
Respekt, retfærdighed og lighed
Alle i #teamlidl er respekteret og værdsat. Vi er stolte af de mennesker, der arbejder for os og bidrager med deres individuelle kompetencer og perspektiver.
Det er vigtigt for os at sikre, at enhver kollega føler sig som en ligeværdig del af #teamlidl. Retfærdighed er et krav for alle i virksomheden. Vi respekterer og støtter hinanden.
Nationalitet, køn, oprindelse, alder, religion og ideologi, seksuel identitet og orientering, handicap eller andre karakteristika spiller ingen rolle for os. Vi er overbeviste om, at det er vores kollegaers forskellige personligheder, der hjælper os med at udvikle os som virksomhed.
Vores #teamlidl er vigtig for os – og det siger sig selv, at vi respekterer menneskerettighederne. Kravet om overholdelse af gældende lovgivning og interne retningslinjer er allerede solidt forankret i vores virksomhedsprincipper, og upartisk og loyal omgang med hinanden er en kerneværdi hos Lidl.
Med vores mission statement, Together at Lidl, tydeliggører vi, at Lidl fremmer et retfærdigt og åbent virksomhedsmiljø baseret på tillid og fri for diskrimination og barrierer. Læs vores mission statement her.
Vores ”Together at Lidl” - mission statement bidrager til ”Vi handler fair”, som er et af de seks fokusområder i vores CSR-strategi. Du kan læse mere om vores CSR strategi her.
Vi har underskrevet Diversity Charter
Ved at underskrive Diversity Charter i 2008 har vi i Lidl forpligtet os til at fremme retfærdighed og anerkendelse og til at skabe et arbejdsmiljø, der er fri for fordomme og udelukkelse. Disse emner er centrale komponenter i vores virksomhedsprincipper og vores ledelsesmodel . Vi fordømmer enhver form for forskelsbehandling.
Non-profit organisationen Charter of Diversity blev grundlagt i 2006 og er blevet støttet af føderale regeringer lige siden. Initiativet går ind for anerkendelse og inklusion af mangfoldighed i arbejdslivet. I Danmark blev Diversity Charter Denmark oprindeligt lanceret i 2014 i et samarbejde mellem Foreningen Nydansker, Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold samt EU Kommissionen.
Læs mere om Diversity Charter.
Vi repræsenterer ligestilling
En byggesten i vores fokus på mangfoldighed er ligestilling. Derfor underskrev vi UN Women's Women's Empowerment Principles (WEP'er) og UN Global Compact i 2019.
Som det første globale initiativ til at fremme og styrke kvinder i virksomheder har WEP'erne fastlagt syv principper baseret på princippet om ligestilling for alle ansatte, fra lederkultur til videreuddannelse og styrkelse af kvinders rolle på arbejdsmarkedet.
#teamlidl i tal
Et samarbejde med Landsforeningen Lev
Vi har et samarbejde med organisationen Lev om at ansatte nye kollegaer gennem KLAPjob.
Vi er glade for, at vi sammen med KLAPjob får mulighed for at ansætte medarbejdere, der bidrager til et arbejdsmiljø, hvor der er plads til alle, og hvor alle kan yde en indsats for at skabe et verdensklasse #teamlidl.
På vej mod i morgen
Vores adfærd og handlinger som virksomhed påvirker miljø, mennesker og samfund. Hos Lidl Danmark mener vi, at det er sund fornuft at forholde sig til det samfund, vi er en del af. Vi er som virksomhed konstant i bevægelse, og vi forsøger hele tiden at udvikle os.
Med vores motto ”På vej mod i morgen” ønsker vi at vise retningen og støtte op om initiativer, som er med til at fremme og muliggøre ansvarligt forbrug for alle. På den baggrund har vi udviklet vores CSR-strategi. Den fastlægger klare linjer for vores krav om at handle ansvarligt, og den afspejler vores ønske om at bidrage aktivt til en mere ansvarlig verden gennem vores kerneforretning. Vores fælles og tværgående forståelse af, hvad det betyder at handle mere bevidst, sundt og ansvarligt hos os, omfatter seks strategiske fokusområder.