#teamlidl
Se ledige stillinger Log ind på ansøgerportal Gemte stillinger

Mød Santhos, Head of Accounting, Finance & Tax

Læs mere om Regnskab i Lidl
2022_Santhos Manokaran

Mød Santhos, som startede sin Lidl-karriere som butiksmedarbejder ved siden af studiet. Senere blev han studentermedhjælper i Controlling på hovedkontoret, hvor han også blev tilbudt en fuldtidsstilling efter endt uddannelse. I dag er Santhos Head of Accounting, Finance & Tax, hvor han har ansvaret for 14 medarbejdere i fire underafdelinger.

Hvordan startede din Lidl-karriere?

I 2007 startede jeg i en deltidsstilling som butiksmedarbejder ved siden af min kandidatuddannelse i Økonomi. Efter nogle måneder i butikken søgte jeg uopfordret en stilling på hovedkontoret i Kolding, hvor jeg fik tilbudt en stilling som studentermedhjælper i Controlling.

Da jeg var færdig med min bachelor, blev jeg tilbudt en fuldtidsstilling som projektleder i afdelingen, hvor jeg lavede forskellige analyser af blandt andet omsætning og omkostninger. Sideløbende færdiggjorde jeg kandidatdelen af min uddannelse. Efter 5 år i den stilling blev jeg lønchef i HR-afdelingen, hvor jeg var ansvarlig for løn, arbejdsret, og global mobility. Da jeg havde været lønchef i 5 år, blev jeg tilbudt en stilling som konstitueret HR-chef, og jeg måtte derfor balancere begge stillinger samtidig, indtil vi fandt en ny lønchef. Herefter fik jeg en rolle som Executive Consultant i HR, indtil jeg tiltrådte stillingen som Head of Accounting, Finance & Tax.

Hvilke arbejdsopgaver har du som Head of Accounting, Finance & Tax?

Jeg har ansvaret for 4 underafdelinger: finansafdelingen, omkostnings- og anlægsbogholderiet, varebogholderiet samt skatteafdelingen.

Finansafdelingen sidder med alle vores ind- og udgående betalinger. Varebogholderiet bogfører alle regningerne fra vores leverandører og håndterer alle regnskabsmæssige opgaver i forbindelse med alle de produkter vi sælger i butikkerne. Omkostnings- og anlægsbogholderiet bogfører alle vores regninger for ydelser og produkter på alt det vi ikke sælger i butikkerne og skatteafdelingen sidder med alt, der vedrører moms, afgifter og skat.

Mit arbejde består derfor primært af ledelse af medarbejdere samt at få det hele til at gå op i en større enhed – særligt når det kommer til årsregnskabet, som vi bruger en måned af året på.

Er der en præstation, som du er særlig stolt af?

Jeg har stået i spidsen i udrulningen af et bonuskoncept til salgsleddet i min tid som lønchef, hvilket har været utrolig spændende. Her har det været mit ansvar at sammensætte konceptet, lave beregningerne for hvilke nøgletal medarbejderne skal opnå samt processen for hvordan bonusserne kan blive udbetalt. Det var en stor udfordring, men det var samtidig også rigtig fedt, da vi lykkedes med at få det implementeret. Vi lavede også samtidig et koncept for alle administrative medarbejdere, så de får en ekstra feriedag om året, for hvert 5. år de har været ansat.

Santhos Manokaran large image

 

Hvilke kvaliteter har du brug for, for at gøre dit job?

Jeg har brug for kendskab til de faglige områder finans, skat og regnskab. Men jeg har også brug for at have en stor evne til hurtigt at sætte mig ind i ting og forstå komplekse problemstillinger. Der opstår hver dag mange forskellige situationer og problemstillinger, som jeg skal sætte mig ind i. Det er det, som jeg synes, er det fede ved mit job. Det er meget udfordrende, fordi der sker noget nyt hver dag og der skal træffes mange beslutninger.

Hvordan vil du beskrive din work-life balance?

Der er en god fleksibilitet både i forhold til arbejdstid og lokation, og det synes jeg fungerer rigtig fint for mig.

Er der muligheder for karriereudvikling i Lidl?

Jeg startede som deltidsmedarbejder i butik, så fortsatte jeg som studentermedhjælper på hovedkontoret og derfra har jeg så taget alle de skridt op til afdelingschef, som har været tilgængelige. Så karriereudvikling er da helt klart en mulighed i Lidl.

Har noget overrasket dig ved at arbejde for Lidl?

Der sker noget hele tiden, der er meget konkurrence i branchen og der er hele tiden noget nyt, som man skal forholde sig til. Derudover er det en virksomhed med rigtig mange forskellige fagspecialister, hvilket også gør det daglige samarbejde på tværs enormt spændende.

Hvad ville du sige til nogen, der tænker på at blive en del af Lidl?

Vi er en virksomhed i fremdrift og der sker noget hele tiden. Så man skal kunne lide at have travlt og blive udfordret i dagligdagen. Der er også mulighed for, at man kan få et stort ansvar meget tidligt, hvis det er noget man vil. Vi sidder ikke stille og der er masser af udfordringer at tage fat i.

Hvilke tre ord vil du bruge til at beskrive Lidl?

Dynamisk, inspirerende og fællesskab.

Skal du med på holdet?

Er du på udkig efter nye udfordringer inden for regnskab, finans og tax?

Se ledige stillinger i Regnskab